Sunday, May 29, 2011

Peribahasa Yang Tak Diiktiraf :)

Salam... hari niew ak nak buat entry tajuk peribahasa. Tapi peribahasa niew sememangnya tidak diluluskan oleh Dewan Bahasa & Perpustakaan (DBP). Namun, harus diingatkan, jangan sesekali anda menggunakan peribahasa dibawah nie!! Hahaha..kalau ade sah memang tak eti nak paham maksud ayat tuu... Peribahasa niew bukan sengaja nak memainkan bahasa atau memburukkan bahasa kebangsaan. Tetapi hanya sekadar hiburan yang telah diolah sendiri oleh penulis yang sebenar.. Anda tahuw sapeew yang buat niee??? Bukan aku...tapi manusia sendiri yang berbangsa melayu yang buat... Xkan lah makhluk asing kot.. mestilah "human".. kan.. Untuk maklumat kengkawan.. peribahasa gurauwan nie telah tersebar lame..cume mungkin ade yang masih tidak percaya akan kata-kata dari mulut orang.. "Eh, engko biar betoi cakap peribahasa macam Xserupe cakap Cikgu.. Haah.. macam -macam dah orang tukar ayat nie jadik ayat songsang.. Tapi yang pasti, ayat nie sememangnya tidak diluluskan..oke?? ada paham??? okeww..layann... =)

http://2.bp.blogspot.com/_-gl5Aj9Q_1A/SDV9aN46PzI/AAAAAAAAAus/wk1mVwKUPHM/s400/DSCF2753.JPG
1. Kemana tumpahnye kuah,kalau tak ke bawah

http://2.bp.blogspot.com/_a5abCT2isic/TBlj7iRwcDI/AAAAAAAACvc/TzuBdgZXww8/s400/mkkkmhkkk.jpg
2. Tak lapuk dek hujan,tak lekang macam rambutan

http://3.bp.blogspot.com/-vMcflO7jKYg/TaG8jUYSQMI/AAAAAAAABCs/LJAe_2WLNpQ/s320/pelempang.jpg
3. Tiada rotan,pelempang berguna juga

http://4.bp.blogspot.com/_GLP7iMQs-Vs/S-ROcYT8ZzI/AAAAAAAAAnk/KOppofg3eV0/s1600/snail.JPG
4. Biar lambat asalkan tak cepat

5. Biar putih tulang jangan kuning gigi

http://www.iluvmama.com/wp-content/uploads/2011/03/1.jpg
6. Dimana ada gula disitulah ada gula-gula

http://4.bp.blogspot.com/_Ni7oqj74O-o/TEUjfMh8w7I/AAAAAAAAAY4/Oy8dn6_4faY/s1600/arang+batu.jpg
7. Kalah jadi abu,menang jadi arang,seri jadi abu bakar

http://www.penangmalays.my/bm/images/permainan/permainan1.jpg
8. Carik-carik bulu ayam,lama-lama jadi shuttlecock

http://1.bp.blogspot.com/_S-W8Fatq_Ek/TQ_1zM0_0rI/AAAAAAAAACk/UfXaULRXlso/S1600-R/2709140505_ef8b55fd35.jpg
9. Secupak takkan jadi 18 cupak

http://www.romokoko.com/images/harimau_mati_meninggalkan_belang.jpg
10.Gajah mati meninggalkan gading,udang harimau mati meninggalkan kulit,manusia mati meninggalkan dunia

11. Sedangkan lidah lagi tergigit,inikan pula makanan di dalam mulut

http://2.bp.blogspot.com/_EkFGQssyuUk/SjrmW6Z--BI/AAAAAAAABAM/dsBMwXHItiQ/s320/gambar+pagar.jpg
12. Harapkan pagar,pagar tak boleh diharap

13. Aang-alang mandi biar gunakan sabun

http://2.bp.blogspot.com/_jX8t3KIP-1I/ScsNe2lBi4I/AAAAAAAABM0/ssNHiFV5hT0/s320/2506TRI_BERAS_BANTUAN.jpg
14. Berat mata memandang,berat lagi seguni beras

http://2.bp.blogspot.com/_R_1BjIf_jfw/TRTJM-Mp6nI/AAAAAAAAANE/gYwj3QbpZZ4/s1600/cubit-pipi-awek-290x350.jpg
15. Cubit paha kanan,paha kiri tak rasa apa pun

16. Diam-diam ubi berisi,diam-diam orang.....bisu

http://img.freecodesource.com/pages/grafix/ugly//pic/12162004180220874g.jpg
17. Hidup segan,mati ditanam

http://2.bp.blogspot.com/-NEvOFaRLuTE/Ta140oHwYGI/AAAAAAAAF7M/uc5EDcPh0ak/s1600/shutup.jpg
18. Ikut hati mati,ikut rasa merasa

19. Lembu punye susu cap teko dapat nama

http://baltyra.com/wp-content/uploads/2010/11/benang-bundhet.jpg
20. Sehari selembar benang,lama-lama habis

http://i39.photobucket.com/albums/e184/wanruslim/Spratlys%20March%2008/sangkut.jpg
21. Jika mata kail panjang sejengkal,beli la yang panjang skit kalu nak mancing kat
laut(beli pukat tunda lagi baik)

22. Hendak seribu daya,tak hendak takpa

https://lh6.googleusercontent.com/-tE27al2GArM/TYBsaKhJ7ZI/AAAAAAAAC34/ys1MbxXquq8/afraid.jpg
23. Membujur lalu lintang-pukang

24. Hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri,lagi baik tak payah hujan

http://img1.loadtr.com/b-384225-funny_passed_laugh.jpg
25. Sebab pulut santan binasa,sebab mulut habis pulut

26. Kecil-kecil cili padi,kecil lagi biji cili

http://3.bp.blogspot.com/-X462dLegfxQ/Tc9b2C8dHyI/AAAAAAAAACM/rTuIU0Ok2JM/s374/onew%2Bmakan%2Bayam.gif
27. Tuah ayam boleh nampak di kaki,tuah manusia boleh makan ayam

http://koran.republika.co.id/images/news/2008/09/20080916132440.jpg
28. Kalau sudi katakan sudi,kalau tak sudi boleh blah la lu..!!

http://www.5577studio.com/wp-content/uploads/2010/01/highway1.jpg
29. Dimana ade jalan, disitu ade "Highway"

http://dikatembalang.files.wordpress.com/2011/03/6.jpeg?w=299&h=169
30. Bagaikan kucing tidak bergigi, tikus pula melompat tinggi

Sekian sajew wat kali nie.. Semoga terhibur..boleh le nak kenakan kawan...just joke oke.. like!! Thankz kpda Akuh Fayana. :)

0 Pandangan Membina!!!:

Popular Posts

Recent Posts

Unordered List

Text Widget

Blog Archive

Powered by Blogger.

Tambah Pendapatan

Rakan Media


Awesome Reader List!!!

Google+ Followers