Tuesday, January 5, 2010

Buku Teks Baru KOMSAS Tingkatan 4 2010

[Harga+Remaja+T4.jpg]

Mulai tahun 2010, murid tingkatan 1 dan tingkatan 4 akan menggunakan buku KOMSAS yang baru. Buku antologi tingkatan 4 bertajuk Harga Remaja terbitan DBP. Buku ini memuatkan hasil karya pengarang terkenal antaranya Anwar Ridhwan, Rahman Shaari, Ghazali Lateh, Abdullah Hussain dan sebagainya.

Bahan antologi ini merupakan satu wadah penulisan yang mengandungi fakta, maklumat dan pengetahuan yang diperlukan dalam mata pelajaran BahasaMalaysia. Perkara ini bertujuan untuk pembangunan diri dan pembentukan minda setiap murid. Oleh itu, murid diharap dapat menggunakan buku ini bukan sahaja untuk lulus dalam peperiksaan, tetapi perlu difahami dan dimanfaatkan dalam kehidupan kerana hasil karya biasanya memuatkan luahan rasa dan pengalaman hidup masyarakat.

Berikut ialah tajuk-tajuk yang terkandung dalam antologi Harga Remaja :
Puisi Tradisional
1. Pantun Empat Kerat (Budi)
2. Pantun Empat Kerat (Jenaka dan Sindiran)
3. Syair Definisi Orang Berakal
4. Syair Siti Sianah
5. Gurindam 12 Fasal yang Keenam
6. Seloka Emak Si Randang
Sajak
1. Harga Remaja (Rahman Shaari)
2. Di Perpustakaan (Shafie Abu Bakar)
3. Mengintai Ruang Insaf (Shukri Abdullah)
4. Mahsuri (Zurinah Hassan)
5. Adat Sezaman (Wan Nazihah Wan Abdullah)
6. Tiba Waktunya (GHazali Lateh)
Prosa Tradisional
1. Pelayaran yang Penuh Peristiwa
2. Merah Silu
3. Hikayat Indera Nata
4. Hikayat Khoja Maimun
Cerpen
1. Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)
2. Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)
3. Israk (Erda Roslan Khairi)
4. Pemain Catur (Zaharah Nawawi)
5. Mellisa (Abdullah Hussain)
6. Biarkan Samudera (Raihanah Salleh)
Drama
1. Gelanggang Tok Wali (Ismail Kassan)
2. Forum Remaja 2020 (Sharif Shaary)
3. Cempaka Berdarah (A. Rahim Abdullah)

iNFO http://norhawakusess.blogspot.com/2009/10/buku-teks-baru-komsas-tingkatan-4.html

Buku Novel Zon Perak

[novel_komsas.JPG]

46 Pandangan Membina!!!:

naz said...

LAWA kulit buku sekarang.

roroman said...

plizz hantar detail psal sinopsis, tema, persoalan, nilai dan pengajaran semua yg ada dlm bku ni. tlg sya...
(blueberry_aurora@yahoo.co.uk)

Anonymous said...

Sye pon tgh cari pasal info nie..

Anonymous said...

tolong...saya nak cari tema dan persoalan pasal papa...

Anonymous said...

ehm, tolong bagi sinopsis sekali! (deera_dae@yahoo.com)

Anonymous said...

tolong bagi tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, dan pengajaran yang terdapat dalam prosa tradisional "PELAYARAN YANG PENUH PERISTIWA". kalau boleh, semualah!!! tolong hantar secepat mungkin kalau boleh hari ini sebab hari isnin 25/01/10 nak bentang semua ni!!! tolong hantar ke e-mel saya (deera_dae@yahoo.com). tolong hantar, please! selewat-lewatnya esok! tolong saya! bukan memaksa, tapi terpaksa! TOLONG!!!!!!!!!

Anonymous said...

tolong bagi semua maklumat pasal sajak harga remaja, kena hantar pada hari selasa!

Anonymous said...

tlg bg info ttg "seloka emak si randang" nilai dan persoalan . (feth_eliezer@yahoo.com)pliz

Anonymous said...

tlg hantar sinopsis,tema,persoalan,nilai,pengajaran dan lain-lain cepen ibu dan ceper....(zawin24@yahoo.com) please help me!!!!

HaFez94 said...

Maaf semua. Saya masih belum dapat lagi maklumat tentang komsas nie.. Saye minta maaf banyak2. InsyaAllah.. sye akan cube bantu..

阴影使者 said...

saya nak juga (johnkinboon6463@hotmail.com)

Anonymous said...

nak sinopsis tok cerpen ibu dan ceper

Anonymous said...

(mindy_cass_gurl@yahoo.com)
tlg send ngan sy jugak ye jika awk dah dpt info..
Thx ..^.^

Anonymous said...

tolong hantar sinopsis dan tema memori seorang tua(cerpen)

Anonymous said...

Ya la.....tolong hantar kan sinopsis, tema, persoalan, nilai dan pengajaran..kalau bleh kat sini...tapi kalau tak leh....send kat e mail saya bleh? souleater_2um@yahoo.com

Nadhrah Hamran said...

Kepada sesiapa yang memerlukan sinopsis, tema, plot dan sebagainya, disinilah tempatnya :)

http://antologi-harga-remaja.blogspot.com/

Anonymous said...

tolong bagi maksud rangkap syair siti siannah.

Anonymous said...

tolong bagi tema, persoalan, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai, dan pengajaran dalam Memori Seorang tua..

Anonymous said...

tolong beri latar masa bagi cerpen memori seorang tua hari ini juga.ini untuk pembentangan di kelas.tolong saya.sila hantar ke (sarves025@yahoo.com)

luqman said...

bleh tolong anta kat saya sisnopsis Merah Silu secepat yg mungkin?email(luqmanmahfar@yahoo.com)
klau x de sisnopsis dia anta je la pengajaran..

Anonymous said...

tlog hntr plot cerpen biarkn samudera........... tlog.........plez......... sy x mmaksa tapi sy trpaksa........... tlog lah.......... bantuan anda sangat dperlukan......... insyaallah sy akan hrgai bantuan anda.........

EIRA said...

bleh tlog hntr kat sy plot biarkan samudera scepat mgkin... tlog lh.... sy x mmaksa tapi sy trpaksa... krn ini utk prbentangan di klas.. tlog sy.. PLEZZZZ...........

huda humairah said...

wah~~ aku nyer, papa.. kau telah tewas.. mcm tuhla tajuknye.. ok gak..cme, mcm nmpk sgt org melayu nih dangkal pasal agama.. yeah.. bongok dol... ade ke nak lagiskit cium antara bukan mahram..bukannya dah kawin, baru couple.. pengaranglak, dh tahu nak bagi budak baca, tak yah la wt citer gitu.. haih.

zon selangor + zon ape ntah.. buku tuh ar,.. naik geli aku nak bce..

ZIRAH said...

CERITA DALAM BUKU KOMSAS SANGAT MENARIK

Anonymous said...

wei tolong aku . tolong hntr latar dan perwatakan cerpen memori seorang tua .
kechikkuat@yahoo.com plsssss urgent.

Anonymous said...

wei tolong aku . tolong hntr latar dan perwatakan cerpen memori seorang tua .
kechikkuat@yahoo.com plsssss urgent. hntr hari ni jugak pde 8/3/2010 merayu sngt2.

babygurlz_wani said...

salam...sye nk mintak tlg antakn sinopsis,nilai murni,pengajaran,tema dan persoalan semua cerpen..ada 6 cerpen...bku komsas harga remaja...

babygurlz_wani said...

salam...sye nak minta tlg antakn semua nota cerpen harga remaja..tema,persoalan,nilai murni dan pengajaran..trime ksih..

Anonymous said...

Ak pening nak cari nie...kalu dapt..ak belanja ko makan angin ngan awek ak selama 5hari satu malam..

HaFez94 Hisham said...

InsyaAllah..comment anda akan dibalas. Saye sedang cari maklumat untuk anda semua.

Anonymous said...

salam..help me plezz...sesape de karangan pasal tema papa plez send to me.....sesape yg send tu aq sayang gegiler r..

Anonymous said...

salam....plezz help me...sesape rase nk d sayang oleh aq plezz send esei sal tema papa ke Bieyla_hyouzz94@y.c.m

Anonymous said...

bleh send i maklumat prose tradisional yg bertajuk 'merah silu' ka???i want it ....(elvice_kong@yahoo.com)waiting 4 u

Anonymous said...

salam....bley x tlg send kn i mklumt cerpen ibu dan ceper???i nk watak dan perwatakan,latar tempat,dan rujukan....tq..(myra_raze2606@yahoo.com)

Jeffrey said...

salam semua..boleh send persoalan, sinopsis dan ciri-ciri sajak " Di perpustakaan" ? saya perlu maklumat tersebut selewat-lewatnya malam ini. Tolong lah abang. send kepada saya kalau kamu ada. ( Jeffreychf_94@hotmail.com ) Terima kasih banyak.

farah said...

salam.. blh tlg juga?
hehe...
blh tlong send kn sinopsis,nilai murni,pengajaran,tema, latar dan persoalan cerpen pemain catur?
fara_dila94@yahoo.com
tq...

冠婷 said...

esok nak bentang drama gelanggong tok wali!!!takde idea!!!
boleh bagi tema,persoalan,watak,,,....
tolong sya!!

冠婷 said...

emel aku tolong!!nak secepatnya mungkin!!
eeguanting@hotmail.com
terima kasih!!!

OctopuS said...

saya nak sinopsis memori seorang tua..
tolonglah email kpd saya
kittychong94210@hotmail.com
terima kasih

eyya said...

dimana sye boleh cry sinopsis
gelanggan tuk wali yea ?
tlg boleh x ,

ape2 hntr kea
eyyasyaziera@yahoo.com .

p/s ; tlg sesangat yea

asyraf said...

saya nak tau tma persoalan maksud dalam sajak tiba waktunya

Anonymous said...

salam..... tolong kasi sinopsis ibu dan ceper

Anonymous said...

saya nak video cerpen ibu dan ceper

Anonymous said...

tolong bagi latar tentang pelayaran yg penuh peristiwa........tolooooong terdesak sangat.......

Anonymous said...

sape2 ley anta sipnosis gelanggang tok wali cpt..!!
na gune nii...sox kne present...

THARANI said...

BUKU INI SANGAT BAIK . TERIMA KASIH KEPADA ORANG YANG MENULIS MEMORI SEORANG TUA DAN MERAH SILU .

Popular Posts

Recent Posts

Unordered List

Text Widget

Blog Archive

Powered by Blogger.

Tambah Pendapatan

Rakan Media


Awesome Reader List!!!

Google+ Followers