Sunday, June 28, 2009

Selamat Tinggal Kawanku

Selamat tinggal kawanku yang berada jauh disini.. Dulu..engkau sentiasa mengingati daku tentang perkara baik pada diriku..tetapi..mase tu..aku hanya mendengar saje.. Bila ku dah dewasa sedikit..pada umur 11 tahun..otak ku dapat membezakan yang mane buruk dan yang mane baik..Pada mase tu..aku dibelash oleh beberapa geng member kelas yang same..mase tu..aku seorang pengawas..bukan nye mawas.. aku berkata kepada guru disiplin.”Cikgu!!, Aiman tumbuk kawan saya Cikgu! Lepas tu..Cikgu ku berkata, Mane dia budak tu..biar aku ajar dia..Macam pelakon pulak aku tengok mase tu..Tiba-tiba…Gengster atau dikenali geng otai sendirian tu menoleh muka dia yang bengis..tapi tak le macam askar jepun.. askar Jepun lagi jahat macam syaitan.. pastu aku berasa takut..entah kenape tiba-tiba diriku terdiam seperti tiang elektrik yang berada tak jauh dari tempat kejadian tersebut..Oh..lupa lak..mase tu kat sekolah..Selepas budak tu dibawa jumpa guru tersebut.. aku melihatnye melalui tingkap pejabat..dia dibawa masuk ke pejabat guru besar.. aku melihat dan aku terdengar bunyi..Piap..argh..What sound..aku terdengar kawan ku cakap macam tu..aku pergi mengintai dari dekat.. Tiba-tiba kawan geng dia datang kepada ku..Woi..siapa yang berani kacau kawan aku tu!? Aku menggelek kepala ku..bukan aku..Lepas tu..dia mencari lagi suspek yang memberitahu berita nahas tu kepada guru disiplin..Aku berasa amat risau dan mula le keluar air mata ku yang fist time aku tak pernah nangis mase tu..aku pun ikut je kawan sekelas..mase tu ade le dalam 6orang termasuk geng kawan tadi yang sedang mencari suspek tersebut..terpaksa lah aku mendiamkan diriku dan menipu pada dia yang aku tak bersalah.. aku pun duduk lah diatas meja yang disediakan bersama kawan-kawan tadi..kawan yang kene tumbuk mase tu ade kat pejabat..dia kene rehat kan diri dulu..taku nanti kene lagi..tapi aku berfikir..tak nye dia nak belasah kawan ku yang kene tumbuk tu.. mesti lepas nie aku le mangsa dia..Tiba-tiba..kawan ku yang mengetahui perkara tersebut bercakap pada geng tersebut..”Dial ah yang bagi tau kat Cikgu tu..OO..engkau lah yang nagi tau ye..siap ko..balik karang aku nak jumpa ko..Em..apa lagi..aku pun ikut je body guard aku dari belakang..mase tu body guard aku pon ikut same ngan geng jahat-jahat..mungkin hari tu dia nak buat keje amal kot.. aku pun macam biasa buat tak tahu kat kelas..Selapas beberpa jam yang lalu..aku masih risau..jam menunjukkan waktu pulang dah hamper dekat..Tiba-tiba..Loceng sekolah pun berbunyi..Kring-kring..Aku pun cepat-cepat berlari pergi ke garai basikal sekolah..Rupe-rupe ye..dia dah Waitting aku lah..nahas lah kau kali nie..aku ditemani kawan ku..aku buat tak tahu je.. aku melihat geng jahat tadi berkata..” Woi..kalau berani jom lawan.. ko ingat ko kuat sangat lah kabor kat cikgu..mase ade le loghat Perak..Tapi dia orang jawa..nape dia kate begit..aku tak pasti sangat..Aku bernasib baik..aku hanya diberi amaran..tapi..budak yang kene rotan tadi..tak puas hati pada ku..aku mula lah risau balik.. Dai berkata” Mu kalu nok lawen ngan aku..Mu copat-copat datang ket sinie..aku pelik..budak nie tinggal kat mane..tiba-tiba pening cakap bahasa orang agu kot..aku pun tak kisah lah apa yang dia cakap.. aku balik dengan kesedihan.aku berkata..macam lah aku nak hidup macam nie kalau asyik orang ganggu..Aku berdoa kepada Allah.supaya dia menjadi seorang yang penyabar..dan seorang yang baik hati..esok pagi nye..aku meminta maaf pada nye..dia menerima maaf ku..dah mase tu pun ..aku pon letaklah jawatan sebagai pengawas sekolah..dan aku berpindah sekolah..aku menjadi pengawas pusat sumber..aku gembira dan dia pun puas hati terhadap ku…

Cerita aku dalam blog ini hanya membuatkan pembaca lebih minat untuk membaca dan tidak ade kene mengene untuk mengata atau mengutuk sesiapa yang membacanya. Terima kasih.

3 Pandangan Membina!!!:

Anonymous said...

Hehe..pengalaman pahit tu..

cpj said...

respon untuk blog satu lagi...sekarang cpj datang jenguk hafez, jangan sedih lagi...terima kasih kerana hafez sudi ikut blog cpj, sekarang kita boleh jadi kawan.Maafkan cpj kerana lambat respon.Biar lambat asal berkekalan...jumpa lagi...

Muizzah's Blog said...

Boleh tahan cite ni...

Popular Posts

Recent Posts

Unordered List

Text Widget

Blog Archive

Powered by Blogger.

Tambah Pendapatan

Rakan Media


Awesome Reader List!!!