Friday, October 1, 2010

WaktuKu Tak BerHias

"Kringgg!!!"

Jam loceng berbunyi. Sekejapnya waktu berlalu. Terasa macam baru sahaja aku melelapkan mata. Tidur sekejap lagi la, awal lagi ni. Eh... tak boleh. Nanti tak terjaga macam kelmarin.

Aku bangun, duduk menyandar ke dinding. Berat pula kain selimut ini. Tak terdaya aku mengangkatnya.

Aku kembali ke pangkuan bantalku. Hati membisikkan segugus peringatan tapi akalku liat sekali mengarahkan otot-ototku bergerak.

Tidak senang dengan hambatan hati, aku lantas bangun menuju ke bilik air. Mataku masih dipejam. Tanganku meraba-raba dinding mencari arah.

Aduh! Sakitnya. Tidak semena-mena kepalaku terhantuk pada bucu dinding bilik air. Sakitnya menyengat. Ikutkan hati, mahu sahaja aku tendang dinding itu. Mujur kakiku tidak kebal.

Pili air dibuka perlahan. Air sejuk yang terpercik ke kaki membuatkan bulu romaku meremang. Aku berwudhuk sambil menggigil kedinginan.

Kenapa tiba-tiba aku rasa malas berbakul-bakul ni? Aku duduk sebentar di atas sejadah. Entah apa yang berkejaran dalam kampus fikiranku. Aku menoleh lemah ke arah jam dinding.

Setelah aku menguap tiga empat kali, baru aku bangun menunaikan solat Subuh.

.........................................................

"Abang Din dapat anak perempuan," kata abah setelah meletakkan gagang telefon.

"Isteri dia dah bersalin?" Dik Ya tercengang.

"Orang dah cakap dapat anak, boleh pula dia tanya macam tu. Ish... ish... ish... teruk betul." Aku sengaja menyakat. Itulah rutin wajibku di rumah.

"Cepat bersiap, kita bertolak ke Alor Setar lepas sarapan pagi."

"Uh? Perlukah? Lepas Zohor ye abah, adik mengantuk ni."

"Macam la dia yang nak memandu, lesen sekeping pun tak ada. Kihkihkih..." Sasaranku mengena. Ada segugus kepuasan dalam hatiku bila melihat Dik Ya mencebik.

"Mak, masak tengah hari dulu ye sebelum keluar, gaji Abang Chik tak masuk lagi. Sayang mak."

"Semua ikut, Pak Long satu keluarga selalu ziarah kita, kita ini pergi tengok dia tak pernah cukup kuota."

"Tapi Abang Chik dah janji dengan..."

"Abah kata semua ikut, semua ikut."

Anak dah besar panjang pun nak diheret ke sana-sini. Bukannya Kak Zai bersalin anak sulung pun, dah masuk anak ketiga.

Kalau pergi dapat duit tak apa, ni sahih aku juga yang kena bayar duit tol dan duit minyak. Ish.... Leceh betul.

.............................................................

Abah mesti nak bermastautin berjam-jam lagi kat sini. Bahang kebosanan sudah mula melambai-lambai.

Hari cuti yang indah lagi permai ini, kalau bersemayam atas sofa gebu sambil tengok 'movie'. Tak pun main 'game' kesayanaganku itu, aduhai, alangkah nikmatnya.

"Debabnya si kecil ni. Comelnya dia. Berapa berat dia, Kak Zai?"

"3.3 kilo. Geram kan tengok pipi dia?"

"Ya."

Apakah hari ini aku ditakdirkan untuk mendengar omongan kosong kaum hawa? Itu comel, ini comel. Entah apa yang tak comel pun aku tak tahu. Bayi itu biasa je aku tengok.

"Betul kan Abang Chik?"

"Ya...Eh... Apa yang betul?"

"Tadi Abang Chik cakap nak belanja semua orang makan kan?" Dik Ya mengangkat-angkat keningnya. Suka hati mungkin dapat mengenakan aku. Ya Allah, perempuan ni betul-betul mengikis kesabaranku.

Orang dalam rumah ni bukan sikit. Terkikis poketku nanti. Dik Ya ni, kalau nak kenakan orang tu, cuba jangan libatkan duit.

Tak apa... ada ubi ada batas, ada hari pasti aku balas. Walaupun sebenarnya aku yang mula memulakan agenda ini. Huhu.

"Din kalut pagi tadi, lupa langsung bab makan. Selalu Zai yang uruskan hal-hal rumah ni."

"Pak Lang rasa baik pergi beli barang masak sendiri. Mak Lang kamu ada ni, boleh dia masakkan. Kalau nak makan di kedai, nanti separuh di rumah, separuh di kedai, makan pun tak seronok." Abah memberi buah fikiran bernas.

"Betul tu. Pak Long keluar pergi beli barang sekejap ye." Bagus tu, Pak Long. Syukur, Alhamdulillah... selamat duit aku.

"Dik Ya, ikut Pak Long tolong angkat barang."

"Haa. Jom, Firdaus. Rasanya nak kena pergi Giant, pasar pagi dah tutup ni. Pak Long bukan pandai sangat beli barang kat Giant tu."

Aik. Rasanya aku sebut 'Dik Ya' tadi. Tak pula aku 'offer' nak ikut. Apa yang susahnya beli barang kat Giant tu, lepas ambil barang, bayar je di kaunter.

"Letih la Pak Long, memandu jauh tadi. Nah, kunci kereta Abang Chik." Aku menghulurkan kunci kereta kepada Dik Ya.

"Hahaha. Takut mati dia ni Pak Long, sebab tu sampai sekarang tak ambil lesen."

"Kamu la yang ikut. Takkan nak suruh perempuan angkat barang. Jom, jom. Kita naik motor saja."

Motor? Honda 70? Dah la kena ikut orang antik, takkan nak naik motor antik juga.

..........................................

Masuk shopping mall dengan orang tua berbaju teluk belanga dengan kain pelikat lusuh, dan lengkap berserban. Boleh laa. Gaya 'evergreen', lain dari yang lain.

Badan gempalnya yang sedikit membongkok, wajahnya yang penuh kerut, matanya yang merenung untuk melihat tepat, dan langkah kaki tuanya yang sedikit berjengket itu mencuit hatiku.

Hampir saja aku ketawa dengan tingkah lakunya. Bagaimana agaknya rupa aku bila sudah tua nanti?

"Apa nak jadi budak-budak sekarang ni? Tak malu sungguh." Pak Long menggeleng-gelengkan kepala. Suaranya yang agak kuat membuatkan anak remaja itu menjeling.

Malunya aku. Kalau ye pun nak tegur orang, tak payahlah kuat macam tu. Jatuh 'standard ke-macho-an' aku.

"Firdaus ada tak bercinta-cinta macam ni?"

"Eh, tak ada. Firdaus budak baik."

"Budak apanya. Boleh jadi bapak budak dah. Kalau berkenan kat sapa-sapa, ajak nikah terus. Jangan dok berkepit-kepit lagu ni." Aku juga yang kena.

Budak-budak ni pun satu, kalau nampak orang tua, hormat la sikit. Jangan la peluk-peluk, pegang-pegang. Aku yang tak bersalah ni juga yang terpaksa menahan panahan kata-kata.

"Kalau duit tak cukup, macam mana nak ajak nikah, Pak Long."

"Duit sampai ke tua pun takkan pernah cukup. Kita ni mana la pernah puas dengan hidup. Sentiasa nak lebih dan lebih lagi. Orang ada Waja, kita nak Mercedes. Semua perkara jadi dengan ketentuan Allah. Kalau Allah dah izinkin rezeki kita kurang, mesti ada maksud tersirat. Kita tak boleh mengeluh, pura-pura tak tahu yang Allah izinkan sesuatu itu berlaku pada kita."

"Ya... Betul." Bila agaknya orang tua ni nak berhenti berceramah. Kalau tak cukup duit, tak nikmat la hidup ni.

"Bila nak buat ibadat, jangan berlengah-lengah. Allah cipta manusia tak lain tak bukan untuk buat ibadat. Itulah sepatutnya tujuan hidup seorang hamba. Bukan untuk berseronok dengan duit."

Berlengah-lengah je pun. Lebih baik daripada tinggalkan terus. Buat cukup syarat tu pun kira okey apa.

"Bandingkan diri kita dengan orang yang lebih baik, barulah kita selalu merasa tak cukup beribadat. Kalau nak dibandingkan dengan orang yang nyata kurang baik, tak ada maknanya."

Langkahnya terhenti. Digenggamnya erat bahuku.

"Kalau hidup nak bermaksiat macam ni, tak berguna kita hidup. Asyik buat kerja haram, dosa pun bertambah dalam." Matanya yang redup menangkap kemas pandanganku.

"Pak Long sedih la Firdaus oii. Rasa ibadat selama ni tak cukup untuk bekalan akhirat. Entahkan diterima, entahkan tidak. Pak long dah tua, malaikat maut standby nak ambil nyawa."

Selama hayat dikandung badan, tidak pernah pula aku fikirkan apakah ibadatku diterima di kaki langit. Memikirkan maut yang akan merenggut masa percubaanku di dunia jauh sama sekali.

Apakah aku terlupa tuhanku selalu memerhatikanku dari atas sana? Atau apakah Dia sudah berpaling dari diriku ini?

"Maut pun standby tepi orang muda juga, Pak Long. Tak ada siapa tahu bila malaikat Izrail nak jemput."

"Kalau waktu boleh diputar balik, teringin nak kejar masa beribadat siang malam. Dulu asyik sibuk dengan dunia lebih dari sibuk dengan Allah. Astaghfirullah..." Istighfarnya diiringi sendu mata yang mula bergenang.

"Dunia kita palsu, Firdaus. Dunia hanya menipu waktu."

Dunia hanya menipu waktu? Ya Allah, apa yang telah aku buat dengan waktuku? Aku juga lebih sibuk dengan dunia berbanding dengan-Mu. Aku lebih pentingkan wang daripada sedekah.

Aku lebih menatap televisyen daripada kitab-Mu. Lebih mengeruhkan hati daripada membersihkan jiwaku. Kata yang sia-sia melebihi tasbih kepada-Mu.

Sungguh aku lebih menghias rumahku daripada menghias kuburku. Luaskah atau sempitkah kuburku nanti? Andai kata Izrail mencabut nyawaku ketika ini, apa agaknya nasibku di alam sana? Alam terputusnya segala amalan. Alam perhitungan.

Rasulullah s.a.w. bersabda,

"Dua kenikmatan yang sering membuat manusia tertipu ialah sihat dan waktu kosong." (Riwayat Bukhari dari Ibnu Abbas)

Sumber dari :iluvislam.com

0 Pandangan Membina!!!:

Popular Posts

Recent Posts

Unordered List

Text Widget

Blog Archive

Powered by Blogger.

Tambah Pendapatan

Rakan Media


Awesome Reader List!!!

Google+ Followers